SINDROMUL BURNOUT

 


In ultimul timp auzim vorbindu-se tot mai des de “sindromul burnout” sau “boala muncii in exces”. Tot mai multe persoane sunt afectate in ultimul timp de acest sindrom.

Ce este “sindromul burnout”?

Este o stare de epuizare atat fizica, cat si psihica si emotionala, si apare ca urmare a expunerii persoanei la un stres de lunga durata.

Acest termen de “burnout” a fost introdus in anul 1970 de psihologul american Herbert Freudenberger. Acest sindrom reprezinta, de fapt, stresul cronic la locul de munca. Apare si se dezvolta treptat.

Cum se manifesta acest sindrom?

Persoana afectata de “burnout” se simte in permanenta obosita, lipsita de energie, simte ca activitatea prestata a epuizat-0 si ca ramane fara resurse. Performanta muncii scade tot mai mult, apar frustrari ca urmare a nerealizarii obiectivelor. Persoana incepe sa piarda din stima de sine, din increderea in propriile capacitati si realizari, se simte neapreciata, ii scade capacitatea de atentie si concentrare, isi pierde din creativitate, isi pierde speranta ca se va mai remedia situatia in care se afla.

Apare disperarea si chiar colaps fizic manifestat prin diverse afectiuni psihosomatice.

De ce apare acest sindrom?

Cauzele aparitiei sindromului sunt multiple.

Ele pot tine atat de organizarea activitatii la locul de munca, stilul de viata, cat si de structura de personalitate a fiecarei persoane.

Daca persoana isi desfasoara activitatea intr-un mediu ostil, cu un volum foarte mare de munca si solicitare si o lipsa de apreciere a realizarilor profesionale, daca nu se simte destul de motivata la locul de munca, riscul de a dezvolta acest sindrom este foarte mare.

Daca persoana este perfectionista, cu o nevoie ridicata de a detine controlul, cu o stabilitate emotionala si o incredere in sine scazuta, “sansele” de a dezvolta acest sindrom sunt tot mai mari.

Exista si factori care tin de mediul de viata al persoanei in cauza: nu are suficient timp liber,  nu aloca suficient timp pentru odihna si activitati relaxante, nu beneficiaza de sprijinul si intelegerea celor apropiati, orele alocate somnului sunt insuficiente.

Sindromul burnout creste riscul aparitiei depresiei.

Cum putem evita aparitia “sindromului burnot”?

Pentru a preveni aparitia si instalarea acestui sindrom este foarte important  ca persoana sa aibe un stil de viata cat mai sanatos, sa aloce suficient timp atat pentru somn, cat si pentru activitati recreative, e foarte important sa invete tehnici de relaxare pe care le poate aplica in timpul liber si la serviciu cand apare senzatia de suprasolicitare.

Trebuie sa invete sa isi seteze obiective clare si realiste, sa isi rationalizeze efortul depus la locul de munca.

Foarte important este sprijinul psihologic pe care il poate obtine la un cabinet de consiliere psihologica sau psihoterapie, unde poate invata tehnici de gestionare a stresului, tehnici de relaxare, modalitati de crestere a stimei de sine etc.

Constientizarea situatiei in care te afli este primul si poate cel mai important pas catre vindecare.