10 sfaturi utile in caz de atac de panica

article-2403557-1b121dce000005dc-806_634x419-1

Te-ai saturat de atacurile de panica? Nu stii ce sa mai faci ca sa scapi de ele?

Descopera cateva metode ca sa le poti gestiona mai usor!

Esti anxios? Hai sa iti dau o veste buna: nu poti fi anxios daca nu ai imaginatie! Deci daca stai bine la acest capitol….de ce sa nu o folosim intr-un sens pozitiv?

Ce este, de fapt, un atac de panica? El este definit ca aparitie brusca sau intensificare brusca a anxietatii, fiind insotite de cel putin 4 pana la 13 simptome fizice (somatice) sau psihice.

La inceput nici macar nu intelegi ce se intampla cu tine si de ce treci prin asa ceva… Evident, primul gand este acela ca suferi de o boala grava! Si din acest moment incepe un du-te vino nesfarsit pe la diverse cabinete medicale. Si apoi…primesti vestea: nu sunt cauze fizice care determina starile prin care treci!

Urmatorul pas firesc ar fi consultarea unui psihoterapeut.

Totusi, pana la intalnirea cu psihoterapeutul ales, m-am gandit sa va ofer cateva sfaturi practice pentru momentele cand va confruntati cu un atac de panica:

  1. Te simti ingrozit, nesigur sau ai o senzatie de irealitate. Nu te speria! Aceste stari nu reprezinta altceva decat exagerarea unor reactii normale la stres.
  2. Desi experimentezi aceste stari, care pot fi foarte neplacute, asta nu inseamna ca esti foarte bolnav. Exact ce scriam la inceputul articolului: veste buna, esti o persoana care are imaginatie! Trairile respective te sperie, dar nu sunt periculoase, astfel incat nu ti se poate intampla nimic mai rau de atat.
  3. Trebuie sa lasi trairile respective sa se deruleze, incercarile de a le reprima nu fac decat sa le intensifice si sa le faca mai acute. Intri singur intr-un cerc vicios. In momentul in care se declanseaza un atac de panica, trebuie sa inspiri adanc si sa expiri prelung, spunandu-ti ca starile proaste te parasesc. Nu trebuie luptat impotriva atacului de panica; acesta trebuie acceptat ca atare.
  4. Trebuie sa faci tot posibilul pentru a te simti cat mai bine, fara a iesi din situatia care a declansat respectivul atac. Astfel, daca te afli pe strada, te poti sprijini de un zid, daca esti intr-un magazin aglomerat, te poti refugia intr-un colt mai linistit, daca esti la volan gaseste un loc de parcare unde poti sta linistit.
  5. Nu este indicat sa adaugi la panica ta ganduri negative cu privire la ceea ce se petrece. Accepta situatia ca atare! Nu esti in fata unui pericol real!
  6. Nu trebuie sa iti spui in gand ca se petrece ceva ingrozitor si ca trebuie sa iesi imediat din situatie, ci sa iti repeti in gand: SUNT CALM, SUNT RELAXAT, NU AM MOTIVE SA IMI PIERD CONTROLUL, NU AM MOTIVE SA LESIN, E DOAR UN ATAC DE PANICA!
  7. Trebuie sa acorzi fricii timpul necesar pentru a disparea fara sa o iei neaparat la fuga.
  8. Trebuie sa privesti situatiile anxiogene precum si trairile tale ca pe niste ocazii pentru a-ti exersa autocontrolul.
  9. O metoda utila consta in distragerea atentiei de la ceea ce se petrece in corpul sau in psihicul tau. Este mult mai indicat sa privesti in jur la cladiri, la oameni, la masini etc.
  10. Cand atacul de panica se produce, fa cateva respiratii abdominale. Acestea relaxaza corpul, previn aparitia hiperventilatiei, diminueaza panica si anxietatea.